Čtení - jak na to :-)

26.10.2014 07:25

Ve středu jsem vám slíbila, že o víkendu tady dodám jakýsi návod, jak správně postupovat při domácím procvičování čtení. Takže jdeme na to :-).

Dejme tomu, že v pracovním sešitě je věta BÁRA PIJE ČAJ.

Dítě čte slovo po písmenkách a následně ho celé složí dohromady (říkám dětem, že čtou marťansky a pak to musí přeložit do češtiny), takže to vypadá takhle: B-Á-R-A BÁRA P-I-J-E PIJE Č-A-J ČAJ

  • Všechny fáze nácviku musí proběhnout nahlas - právě na sluchové analýze a syntéze je založená genetická metoda (děti skládají dohromady to, co slyší rozložené na hlásky), nedovolte prosím dětem, aby si slovo po písmenkách četly šeptem.
  • Pokud dítě přečte slovo po písmenkách, ale nedokáže ho říct dohromady, vyzvěte ho, aby slovo vyhláskovalo ještě jednou a rychleji, případně mu ho vyhláskujte sami. Při rychlejším hláskování lépe slyšíme rozložené slovo. 
  • Celou větu už znovu neopakujeme.
  • Krátká dvou nebo třípísmenková slova se pokoušíme číst už bez předchozího hláskování.
  • Pokud dítě umí přečíst celé slovo dohromady, nenuťte je hláskovat. Ke čtení po písmenkách vyzvěte dítě tehdy, pokud budete mít pocit, že slova nečte, ale hádá.
  • A důležitá věc na závěr - fáze, kdy dítě nepotřebuje hláskovat, ale dokáže přečíst celé slovo najednou, přichází u každého jindy, někomu to naskočí už v říjnu, někomu o Vánocích a někomu třeba až v dubnu, není třeba se znepokojovat. Buďte trpěliví, dbejte na to, aby dítě bezpečně rozeznávalo jednotlivá písmenka, pravidelně procvičujte čtení i marťanštinu a výsledek se dostaví.
PS: Nabízela jsem ukázkovou hodinu, zatím se ozvala jen Anetčina maminka, takže mě napadlo, že bude možná lepší se domluvit až na třídní schůzce, která nás čeká 18. listopadu.